Pentutehtailusta, jälleen kerran

Koiranpentubisneksestä on viime vuosien aikana tullut ammattimaista ja tehdasmaista toimintaa erityisesti Keski- ja Itä-Euroopassa. Pentutehtailulla on helppo kääriä suuria voittoja, sillä lainsäädäntö tehtailun kitkemiseksi on täynnä porsaanreikiä, ja tehtailusta langetetut harvat tuomiot ovat pieniä. Pentuja huumataan ja kuljetetaan läpi Euroopan silmänsä eläinten kärsimykselle sulkevien pennunostajien mielihalujen tyydyttämiseksi.
SEY järjesti ensimmäisen pentutehtailun vastaisen kampanjan vuonna 2005. Kampanja lanseerasi Suomeen pentutehtailun ja pimeän pennun käsitteet. Kampanja oli varmasti SEYn kampanjoista vuosikymmenen muistetuin. Julistetta, jossa poseeraa pörröinen pentutehtailun uhri, kyseltiin SEYn toimistolta vielä vuosia kampanjan jälkeen.
Nyt, kolmetoista vuotta myöhemmin, SEY joutuu jälleen kerran nostamaan pentutehtailun tapetille. Tämänkertainen kampanja on kaikkiaan neljäs iso pentutehtailuaiheinen ulostulo SEYltä. Näppituntuma on, että pentutehtailu on käsitteenä jo lähes kaikelle kansalle tuttu. Pimeiden koiranpentujen kauppa käy silti kenties kuumempana kuin koskaan.
Maailma on muuttunut kolmessatoista vuodessa. Pienten koirien kysyntä on koko Euroopassa kovaa, ja monet ovat huomanneet, että koirien kasvattaminen voi olla hyvä bisnes. Pimeiden pentujen kasvatus ja kauppa on muuttunut yhä ammattimaisemmaksi ja siirtynyt ammattirikollisten käsiin. On arvioitu, että laiton eläinten kauppa on jopa kolmanneksi tuottoisin laittoman kaupan muoto huume- ja asekaupan jälkeen.
Samaan aikaan eläinten kauppaaminen, ja erityisesti pimeä pentukauppa, on siirtynyt yhä vahvemmin verkkoon. Lainsäätäjä on tässä kehityksessä pahasti jälkijunassa: hyvää tarkoittavat eläinkaupan rajoitukset, jotka tähtäävät heräteostojen kitkemiseen, koskevat vain muualla kuin verkossa tapahtuvaa kauppaa.
Koirien pakollinen tunnistusmerkintä ja rekisteröinti on ensimmäinen askel kohti parempaa. Tätä täydentämään tarvitaan toimivaa ja tehokasta valvontaa erityisesti rajoille. Ennen kaikkea tarvitaan tehokkaita keinoja eläinten verkkokaupan säätelyyn. Näitä ovat muun muassa eläinten myyjien parempi tunnistettavuus ja jäljitettävyys sekä tiukat vaatimukset verkkoalustoilla myytäville eläimille.
Tämän vuoden Eläinten viikon kampanja keskittyy vastuullisen lemmikinhankintaan. Lisää aiheesta voi lukea osoitteesta eläintenviikko.fi.
Oikein hyvää Eläinten viikkoa!
Maria Lindqvist on SEYn viestintäpäällikkö.


