Manifesti tuotantoeläinten hyvän elämän puolesta

Kuvataiteilija Antti Eklundin, 65, taidenäyttely Lounas laitumella (Meal in the Meadow) tuo heinäkuussa Hangon taidegalleriaan 22 iloisen värikästä öljyvärimaalausta, jotka manifestoivat tuotantoeläinten hyvän kohtelun ja hyvien elinolosuhteiden puolesta.
Eklundin mukaan näyttelyn tavoitteena on muistuttaa ihmisiä positiivisella tavalla siitä, että myös tuotantoeläimet, kuten lehmät, kanat ja lampaat, ansaitsevat kunnioitusta, eikä niitä voi käsitellä vain tuotantolukuina. Siksi hän on maalannut muotokuviensa päähahmoille kultaisia koruja ja nostanut tuotantoeläimet juhlaillallisten vieraiksi, tuntemaan ylpeyttä itsestään.
– Kaikki me ymmärrämme, mihin tarkoitukseen näitä eläimiä kasvatetaan. Sen ajan, jonka ne ovat elossa, mikään ei saisi olla esteenä sille, että niillä olisi hyvä elämä, Eklund toteaa.
Tuotantoeläimen hyvän elämän hän näkee koostuvan mahdollisuudesta liikkua luonnollisesti, luontaisesta turvasta ja monimuotoisista kohtaamisista muiden tuotantoeläinten kanssa. Lisäksi tuotantoeläimillä pitäisi hänen mielestään olla virikkeitä, kuten mahdollisuus leikkiä.
– Olen nähnyt jääkarhunkin leikkivän jäteastialla eläintarhassa. Miksi tuotantoeläimiltä pitää järjestelmällisesti kieltää kaikki tämä? Miksi niille ei voisi kokeeksi heittää laitumelle muutamaa erikokoista palloa ja katsoa mitä tapahtuu? Eklund kysyy.

Eklundin mukaan tuotantoeläimen hyvä elämä pitää sisällään mahdollisuuden leikkiä. Kuva: Antti Eklund
Iloa korostaen
Hangon näyttelyn teema on jatkoa Eklundin viimekesäiselle, tuotantoeläinten roolia ruotineelle Dressed for Dinner -näyttelylle. Tuolloin Turun Taiteen talossa oli esillä myös virolaisen korutaiteilijan Sigrid Kuuskin töitä, koska tämän suunnittelemat korut olivat inspiroineet Eklundia pukemaan taulujensa tuotantoeläimet koruihin. Hangon taidegalleriassa Kuuskin töitä ei ole mukana.
Tämän kesän näyttely eroaa edelliskesäisestä myös äänimaailmaltaan.
Vuosi sitten Eklund hyödynsi Taiteen talon erillisen huoneen tekemällä siitä suljetun, pimeän tilan, jossa oli esillä vain muutama valaistu öljyvärimaalaus. Pienen tilan äänimaailman hän täytti teurastamon äänillä.
– Ne olivat muistuttamassa, ettei liha synny siinä muovipakkauksessa, jossa se on kaupan hyllyllä, vaan se on oikeasti ollut eläin elinkaarensa aikana, Eklund täsmentää.
Hangon näyttelyyn vastaavaa ei ole tulossa. Moni Turun näyttelyn sisällöstä ja äänimaailmasta kuultuaan oli päätynyt ajattelemaan, että Eklund on valjastanut taiteensa vastustamaan lihansyöntiä.
– Siitähän tässä näyttelyssä ei ole kysymys, vaan eläinten hyvinvoinnista. Tauluni ovat aiheeltaan ja luonteeltaan tavattoman optimistisia ja ilahduttavia. Haluan, että erityisesti se korostuu, Eklund muotoilee.
Tänä kesänä Eklund haluaa muistuttamisen ja herättelyn lisäksi tehdä taiteellaan myös konkreettista hyvää. Eklund on luvannut lahjoittaa viisi prosenttia kaikesta Hangon näyttelyn myynnistä SEYn toiminnan tukemiseen.
Seitsemäntoista viime vuotta Yhdysvalloissa asunut Eklund löysi SEYn managerinsa Sissi Silvánin avustuksella.
– SEY valikoitui lahjoituskohteeksi, koska järjestö on Suomessa keskeisin toimija, joka on keskittynyt nimenomaan tuotantoeläinten hyvinvointiin niiden elossaoloaikana. SEY tekee hienoa työtä, sitä on ilo tukea!
Lehmä nimeltä Hirmu
Eklund aloitti uransa maalaamalla tauluja. Taide kuitenkin jäi, kun hän aloitti arkkitehtiopinnot, joiden etenemisen myötä maalaamiselle jäi liian vähän aikaa. Arkkitehdiksi valmistumisen jälkeen Eklund on tehnyt pitkän uran muotoilijana ja yrittäjänä, ja hänen kädenjälkensä on näkynyt muun muassa Marimekon ja Alessin mallistoissa.
Kuvataiteilijaksi Eklund palasi kymmenisen vuotta sitten.
Haastatteluhetkellä hän on Naantalin kotinsa pihapiiriin kuuluvassa vanhassa navetassa, joka toimii kuvataiteilijan työtilana. Eklund muistaa elävästi sen hetken, kun hän oli saanut siivottua navettaan itselleen tilaa, ja sormet oikein syyhysivät, että on pakko päästä maalaamaan samalla kun pää mietti kuumeisesti, mikä olisi hänen ensimmäinen aiheensa.
Aihe löytyi läheltä: naapurin luomutilalta.
– Ensimmäiset työt, joita olen Suomessa maalannut, ovat muotokuvia lehmistä.
Osaltaan aihevalintaan saattoi vaikuttaa myös se, että Eklund on aina ihaillut lehmiä, joiden olemusta hän kuvailee mahdottoman sympaattiseksi. Hän kertoo haaveilleensa jo lapsena, että jos hänellä on joskus oma lehmä, sen nimeksi tulisi Hirmu.
– Ensimmäiselle maalaamalleni lehmälle annoinkin nimeksi Hirmu, Eklund naurahtaa.

Taiteilijana Antti Eklundia motivoi itsensä haastaminen ja kehittyminen. Hangon taidegalleriassa hän aikoo olla paikalla näyttelyn aloitusviikon ja kuulostella, miten ihmiset reagoivat ja kommentoivat hänen töitään. Palaute antaa osviittaa siitä, miten hyvin Eklund on onnistunut ja mihin suuntaan hän on taiteilijana kehittynyt. Kuva: Antti Eklund
Esikuvana "tankkimies"
Kuvataiteilijana Eklundista on tärkeää maalata tauluja, jotka ottavat kantaa ja avaavat silmiä. Hän haluaa nostaa esiin yhteiskunnallisia epäkohtia ja pohtia, miten me ihmiset voisimme tehdä maapallosta nykyistä paremman paikan elää. Eklundin taiteen keskeisiä teemoja ovat sosiaalinen oikeudenmukaisuus, tasa-arvo ja vallan väärinkäyttö.
Tämänhetkisessä maailmassa on Eklundin mukaan helppoa tuntea voimattomuutta ja kokea, ettei yksi ihminen pysty vaikuttamaan mihinkään. Epätasa-arvoa, uhkia ja painostusta on niin paljon.
Hän itse ihailee kahta ostoskassia kantanutta ”tankkimiestä”, joka pysäytti Kiinan armeijan panssariajoneuvojen etenemisen asettumalla niiden eteen Tiananmenin aukiolla kesäkuussa 1989.
– Kun ajattelen Tiananmenin miestä, ajattelen, että jokainen meistä pystyy tekemään jotain. Se, miten minä saan oman ääneni parhaiten kuuluville, on taiteeni kautta.
Eklund aikoo jatkaa eläinaiheiden käsittelyä myös tulevaisuudessa. Esimerkiksi vuonna 2027 häneltä on tulossa soolonäyttely, joka sisältää teoksia uhanalaisista eläimistä, ehkä myös sukupuuttoon kuolleista eläimistä – sekä tuotantoeläimistä.
– Eläinten asema, miten eläimiä kohdellaan, miten luontokappaleet voivat, miten ihminen leikkii Jumalaa yrittämällä palauttaa sukupuuttoon kuolleita eläimiä. Kaikissa näissä on yhteiskunnallisia teemoja ja ihmiskunnan kohtalonkysymyksiä, joita voi nostaa esiin, Eklund listaa.
Antti Eklundin näyttely Lounas laitumella Hangon taidegalleriassa 9.7.–3.8.2025.


